01-04-2024 Colportage in de gastouderopvang

Vanuit een aantal regio’s ontvangen wij meldingen van gastouders dat er spontaan een gastouderbureau op de stoep staat, waar zij niet door bemiddeld worden.

Het gastouderbureau komt iets afgeven en wil graag in gesprek. Tijdens het praatje aan de deur worden er cadeaus of geld aangeboden om contracten over te zetten naar het betreffende gastouderbureau. Je kan het vergelijken met energiebedrijven die van deur tot deur gaan om energiecontracten te verkopen.

We noemen dit colportage. Er gelden regels voor colportage maar dat is helaas alleen richting consumenten. Colportage is niet verboden maar kan wel als vervelend worden ervaren.
De adresgegevens worden uit Landelijk Register Kinderopvang gehaald, wat een openbaar register is. Niet wenselijk maar helaas is daar momenteel niet veel tegen te doen.

Wij willen gastouders adviseren om hier voorzichtig mee om te gaan.

Ben je niet tevreden over de samenwerking met je huidige bureau en wil je nadenken over een overstap?

Vraag eerst door. Cadeaus en geld klinken goed maar het gaat om meer.

Vraag deze informatie schriftelijk op en neem bedenktijd.

Overleg met ouders want zij zijn degene die ook een overstap dienen te maken en de bureaukosten dienen te betalen.

Ervaar je het contact als vervelend of wil je niet dat er zomaar iemand voor de deur staat, laat het ons dan weten.