Klacht/advies Inloggen

Persconferentie inzake Coronavirus, wat betekent dat voor ons?

We worden op het moment geleefd door alles wat met het Coronavirus te maken heeft en niet zo gek aangezien we er nu echt mee te dealen hebben.

Zoals iedereen waarschijnlijk op televisie en Social Media heeft kunnen volgen is er vandaag, een persconferentie geweest waaruit blijkt dat vanaf 16 maart tot zeker 6 april de scholen en kinderopvang dicht gaan.

Deze sluiting geldt ook voor de gastouderopvang, als formele vorm van kinderopvang, voor gastouders én nanny’s.

Desondanks nog niet alles is uitgewerkt, is er een lijst opgesteld van beroepen waarvan de ouders wel hun kind naar de opvang kunnen brengen. Deze beroepen dienen zo lang mogelijk ondersteund te worden om het land draaiende te houden.

BEROEPSGROEPEN

Als beide vraagouders hieronder vallen dan mogen ze nog wel hun kinderen brengen, mits jij zelf in goede gezondheid verkeerd. Als één van beide ouders echter niet in zo’n beroep werkt, komt de verantwoordelijkheid voor de opvang voor eigen rekening.

RECHT OP KINDEROPVANG

Voor alle andere ouders geldt de vraag hun kinderen thuis te houden om verdere verspreiding van het virus te voorkomen.

Volgens de Belastingdienst willen ze de KOT blijven doorbetalen. Niemand weet nog wat dit precies inhoudt. Er zijn op dit moment veel tegenstrijdige berichten in omloop. We willen waken dat er verkeerde informatie verspreid wordt. Wij zullen ons hierover aankomende dagen beter gaan informeren en dat met jullie delen.

Om deze week te starten, adviseren wij jullie, in overleg met de ouders, de contracten te laten doorlopen in het kader van de regel ‘ziekte kind’ en dit schriftelijk te bevestigen per mail.

Wij willen iedereen oproepen, daar waar de noodzaak hoog is, jouw opvang open te stellen (mits je zelf gezond bent natuurlijk), voor de kinderen van de mensen die op de beroepenlijst staan. Deze mensen hebben voorheen wellicht van een andere soort (privé) opvang gebruik gemaakt en kunnen nu nergens terecht maar worden wel geacht aan het werk te blijven. Probeer dat te inventariseren in je eigen omgeving, maak gebruik van buurtapps enz, om duidelijk te maken dat je beschikbaar bent en plek hebt om als professionele opvang je hulp aan te bieden.

We volgen op de voet alle ontwikkelingen ook vanuit Italië, onze voorzitter heeft daar korte lijntjes en weet hoe het verloop daar de afgelopen weken is geweest. Helaas zijn de maatregelingen daar dagelijks aangescherpt. Wij vermoeden dat dit ook in Nederland zal gebeuren. Op slot gaan van een land betekend echt nog meer dan nu is aangekondigd. Dus lieve mensen wees mentaal voorbereid maar blijf rustig. De Italianen zingen ook vanuit hun balkon om het geheel dragelijk te houden.

Laten we elkaar zoveel mogelijk helpen daar waar nodig is en in deze situatie is het belangrijk om de regels te volgen zodat we elkaar weer snel kunnen omhelzen.

Mochten jullie vragen hebben mail ons ajb. Het is hectisch maar we doen ons best om z.s.m. antwoord te geven.

Met vriendelijke groet

TEAM NYSA