07-06-2022 Gastouder, een betaalde oppas?

Met verbazing, kromme tenen en ten bergen gerezen haren, lees ik weer hoe men (o.a. gemeenten en GGD in een enquête, maar ook weer in een artikel in het AD) aankijkt tegen kinderopvang verzorgd door een gastouder.

Op onderstaande foto is te zien dat het beroep gastouder gelijkgesteld is aan: betaalde OPPAS, en in dezelfde adem genoemd worden als: familie, grootouders en vrienden.

Daar zet ik en vele van mijn collega’s, als professioneel opgeleide pedagogische gastouders, een kanttekening bij. Sterker nog, daar tekenen we protest tegen aan! Wij zijn géén betaalde OPPAS!

Wij zijn professionals! Houders van een eigen professionele kleinschalige kinderopvanglocatie in een huiselijke sfeer. Wij bieden hoogwaardige dagopvang, bieden de kinderen activiteiten aan, stimuleren de ontwikkelingsgebieden zoals: taal, muzikale ontwikkeling, motorische ontwikkeling en nog veel meer.

Dit doen wij, afhankelijk van de visie van de gastouder, door bijvoorbeeld: thematisch te werken, kind volgend te werken, een natuurlijke  buiten opvang te bieden, Emmi Pikler georiënteerd te werken of welke andere bewust gekozen visie en werkwijze dan ook. Er zijn nooit meer dan 5 kinderen tot 4 jaar of 6 kinderen tot 12 jaar in de opvang, Er is altijd één vast gezicht voor de dagelijks zorg en begeleiding aanwezig. Wij observeren dagelijks onze kinderen, houden open contacten met de ouders, wij werken vaak 12 uur per dag en onze vrije dagen besteden we aan administratie, bijscholing, boodschappen en bestellingen. Daarnaast houden wij onze opvangruimtes schoon. We worden jaarlijks door de diverse gastouderbureaus, waar wij mee samenwerken, gecontroleerd op veiligheid en hygiëne én jaarlijks wordt de opvang en ontwikkeling van onze opvangkinderen geëvalueerd.

Ook de GGD komt regelmatig onverwachts langs om te controleren of onze papieren in orde zijn, of we de stappen van het afwegingskader kindermishandeling kennen en juist kunnen inzetten en hoe onze pedagogische kennis is en ook hoe de omgang is met de kinderen. Ja, we worden betaald en ja we betalen belasting . . . . . . . .  én ouders hebben ook gewoon recht op kinderopvangtoeslag.

Maar zeg nu zelf…..

Dit valt niét!! Ik herhaal: Dit valt NIÉT in de zelfde categorie als het buurmeisje van 15 jaar dat op zaterdagavond tegen betaling komt oppassen! Dit valt niét!! Ik herhaal: dit valt NIÉT onder de zelfde noemer als oma die twee dagen in de week met haar kleindochter gaat knutselen en samen naar de markt gaat om een kaasstengel te kopen.

Gastouder Jolanda uit Noord-Holland